Τ ην Κυριακή 20 Μαρτίου και ώρα 7:30, οι μαθητές των Ε? και Στ? τάξεων με τους γονείς τους και τους συνοδούς εκπαιδευτικούς Χουλιάρα Βαγγέλη και Μπαλαμάτσια Μαρίνα επιβιβαστήκαμε στο λεωφορείο με προορισμό την Αθήνα. Πρώτη μας στάση στον Ισθμό….
Δ Ι Ω Ρ Υ Γ Α Τ Η Σ Κ Ο Ρ Ι Ν Θ Ο Υ
Βρίσκεται ανατολικά της Κορίνθου και ενώνει τον Σαρωνικό με τον Κορινθιακό κόλπο. Κατασκευάστηκε μεταξύ των ετών 1880-1893, από τον μηχανικό Πέτρο Πρωτοπαπαδάκη. Η κατασκευή της είναι αποτέλεσμα της αναπτυξιακής πολιτικής του πρωθυπουργού Χαρίλαου Τρικούπη, ο οποίος με την κατασκευή μεγάλων έργων υποδομής στόχευε στη δημιουργία ενός σύγχρονου και οικονομικά ανεπτυγμένου κράτους. Στα αρχαία χρόνια μεταξύ του τείχους του Ισθμού και του περιβόλου του υπήρχε η δίολκος, οδός μέσω της οποίας μεταφέρονταν εμπορεύματα και μικρά πλοία για να αποφευχθεί ο περίπλους της Πελοποννήσου.Η ιδέα της διώρυγας υπήρχε ήδη από την εποχή του Περίανδρου, το 602 π.Χ.Η διώρυγα έχει μήκος 6.346 μ.και πλάτος στην επιφάνεια της θάλασσας 24,6μ.
Ι Δ Ρ Υ Μ Α Ε Υ Γ Ε Ν Ι Ο Υ Ε Υ Γ Ε Ν Ι Δ Ο Υ
Το απόγευμα της Κυριακής επισκεφθήκαμε το ευγενίδειο ίδρυμα. Αρχικά περιηγηθήκαμε στην αίθουσα Διαδραστικών Εκθεμάτων Επιστήμης και Τεχνολογίας και έπειτα παρακολουθήσαμε στο ψηφιακό Πλανητάριο την ταινία « Το Κρυμμένο Σύμπαν».
ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ
Το άτομο και οι δομές του
Τα μόρια του νερού στις τρεις φυσικές καταστάσεις όταν μεταβάλλεται η θερμότητα: στερεά, υγρή και αέρια.
Οι αισθήσεις και τα υλικά
Πολλές φορές οι αισθήσεις μας μάς απατούν…..
Ηλεκτρομαγνητισμός
Ήχος και εικόνα
Πορτρέτα κυττάρων
ΓΑΛΛΙΚΟ ΟΡΕΙΧΑΛΚΙΝΟ ΤΗΛΕΣΚΟΠΙΟ (1800-1830)
ΛΥΧΝΙΑ ΠΥΡΑΚΤΩΣΕΩΣ
Στον μικρό κήπο του ιδρύματος….
Στην αίθουσα προβολής του ψηφιακού πλανητάριου!!!
Β Ρ Α Δ Ι Ν Η Β Ο Λ Τ Α
Στη βραδινή μας βόλτα στην Πανεπιστημίου σταματήσαμε και θαυμάσαμε τα όμορφα κτήρια που αποτελούν την αθηναϊκή τριλογία του νεοκλασικισμού:
Την Ακαδημία με το μεγάλο αέτωμα της ιωνικής εισόδου, καθώς και τα αγάλματα της Αθηνάς, του Σωκράτη και του Πλάτωνα, στον περίβολό της .
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών που ιδρύθηκε το 1837 και αποτέλεσε το πρώτο πανεπιστήμιο της Ελλάδας αλλά και των Βαλκανίων. Σήμερα, λειτουργεί ως έδρα του Πανεπιστημίου, στεγάζοντας την Πρυτανεία, τη Σύγκλητο και την Μεγάλη Αίθουσα Τελετών.
Την Εθνική Βιβλιοθήκη που για να φτάσει κανείς σε αυτή, περνά από δωρικούς κίονες-αναφορές στον Ναό του Ηφαίστου και φυσικά από την διπλή καμπυλωτή αναγεννησιακή σκάλα.
Στην οδό Σταδίου είδαμε το Μέγαρο της Παλιάς Βουλής που θεμελιώθηκε το 1858 από τη Βασίλισσα Αμαλία. Τα σχέδια τα έφτιαξε ο Γάλλος αρχιτέκτονας Φρανσουά Μπουλανζέ και τροποποιήθηκαν από τον Έλληνα αρχιτέκτονα Παναγιώτη Κάλκο.
Στο Μέγαρο βρήκε την πρώτη μόνιμη στέγη του το Ελληνικό Κοινοβούλιο, όπου και λειτούργησε από το 1875 έως το 1932. Ύστερα από τη μεταφορά του κοινοβουλίου στα Παλαιά Ανάκτορα (σημερινό κτήριο της Βουλής), παραχωρήθηκε από τον πρωθυπουργό Ελευθέριο Βενιζέλο στην Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος προκειμένου να στεγάσει το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο. Στην πλατεία μπροστά από το μέγαρο βρίσκεται το άγαλμα του αρχιστράτηγου της Επανάστασης του 1821, Θεόδωρου Κολοκοτρώνη.
Α Κ Ρ Ο Π Ο Λ Η
Το πρωί της Δευτέρας επισκεφθήκαμε τον ιερό βράχο της Ακρόπολης , που δεσπόζει στο κέντρο της σύγχρονης Αθήνας.Εκεί βρισκόταν το σπουδαιότερο και μεγαλοπρεπέστερο ιερό της αρχαίας πόλης, αφιερωμένο, κατά κύριο λόγο, στην προστάτιδα θεά της, την Αθηνά. Με τον ιερό αυτό χώρο σχετίζονται οι σημαντικότεροι μύθοι της αρχαίας Αθήνας, οι μεγάλες θρησκευτικές εορτές, οι παλαιότερες λατρείες της πόλης αλλά και ορισμένα από τα καθοριστικά για την ιστορία της γεγονότα.
Ο λόφος επιλέχθηκε ήδη από τα νεολιθικά χρόνια (4000/3500-3000 π.Χ.) ως τόπος εγκατάστασης των κατοίκων της περιοχής.
ΩΔΕΙΟ ΗΡΩΔΗ ΤΟΥ ΑΤΤΙΚΟΥ
Οικοδομήθηκε κατά τη διάρκεια του 2ου αι. μ.Χ., με χρήματα που προσέφερε ο Τιβέριος Κλαύδιος Αττικός Ηρώδης, γνωστός γόνος μεγάλης αθηναϊκής οικογένειας και ευεργέτης, σε ανάμνηση της συζύγου του Ρήγιλλας, που πέθανε το 160 μ.Χ.
Το ωδείο, που χρησιμοποιήθηκε κυρίως για μουσικές εκδηλώσεις, ήταν στεγασμένο και είχε συνολική χωρητικότητα 5.000 ατόμων.
ΠΡΟΠΥΛΑΙΑ
Τα Προπύλαια της Ακρόπολης των Αθηνών κτίσθηκαν στη δυτική πλευρά του βράχου, στη θέση όπου τοποθετείται και η πύλη του οχυρού της μυκηναϊκής ακρόπολης.
Τα μνημειώδη Προπύλαια των κλασικών χρόνων, που βλέπει σήμερα ο επισκέπτης, αποτελούν μέρος του μεγαλεπίβολου οικοδομικού προγράμματος που συντελέσθηκε στην Ακρόπολη από τον Περικλή.
Κτίσθηκαν μεταξύ των ετών 437-432 π.Χ., μετά την ολοκλήρωση του Παρθενώνα, σε σχέδια του αρχιτέκτονα Μνησικλή.
ΝΑΟΣ ΤΗΣ ΘΕΑΣ ΝΙΚΗΣ
Ο ναός της Αθηνάς Νίκης βρίσκεται στη νοτιοδυτική πλευρά του Ιερού Βράχου, στη θέση όπου στα μυκηναϊκά χρόνια υπήρχε ο πύργος του τείχους, που προστάτευε την είσοδο στην ακρόπολη.
Ο κλασικός ναός κτίστηκε μεταξύ των ετών 426-421 π.Χ. σε σχέδια του αρχιτέκτονα Καλλικράτη και αποτελεί το διάδοχο πρωιμότερων ναών, επίσης αφιερωμένων στην Αθηνά Νίκη.
Πρόκειται για αμφιπρόστυλο τετράστηλο ναό ιωνικού ρυθμού, δηλαδή με τέσσερις κίονες στην πρόσοψη και άλλους τέσσερις πίσω.
Εδώ φυλασσόταν το ξόανο(ξύλινο άγαλμα) της θεάς Αθηνάς Νίκης, της «απτέρου», δηλαδή χωρίς φτερά, για να μη φύγει ποτέ από την πόλη της Αθήνας.
ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ
Ο Παρθενώνας είναι ο ναός που οι Αθηναίοι αφιέρωσαν στην προστάτιδα της πόλης τους, Αθηνά Παρθένο. Αποτελεί το λαμπρότερο δημιούργημα της αθηναϊκής δημοκρατίας στην περίοδο της μεγάλης ακμής της και το αρτιότερο ως προς τη σύνθεση και την εκτέλεση από τα οικοδομήματα του Ιερού Βράχου.
Πρόκειται για περίπτερο διπλό δωρικό ναό. Η κατασκευή του ξεκίνησε το 448/7 π.Χ. στο πλαίσιο του ευρύτερου οικοδομικού προγράμματος που συντελέσθηκε στην Ακρόπολη με πρωτοβουλία του Περικλή, και πάνω στη θέση παλαιότερων ναών αφιερωμένων στην Αθηνά. Τα εγκαίνια έγιναν το 438 π.Χ. στα Μεγάλα Παναθήναια, ενώ ο γλυπτός διάκοσμος περατώθηκε το 433/2 π.Χ.
Σύμφωνα με τις πηγές, οι αρχιτέκτονες που εργάστηκαν ήταν ο Ικτίνος και ο Καλλικράτης.Την ευθύνη του γλυπτού διακόσμου και του χρυσελεφάντινου αγάλματος της Αθηνάς, που βρισκόταν στο εσωτερικό του, καθώς και όλου του οικοδομικού προγράμματος του ναού, είχε ο διάσημος γλύπτης Φειδίας.
Το πτερό είχε 8 κίονες κατά πλάτος και 17 κατά μήκος.Στις στενές πλευρές υπήρχε και δεύτερη σειρά 6 κιόνων που δημιουργούσε την ψευδαίσθηση δίπτερου ναού.
Μια άλλη ιδιομορφία ήταν η ύπαρξη ζωφόρου που περιέτρεχε το σηκό σε όλο του το μήκος και αποτελεί ίσως την πιο φανερή από τις ιωνικές επιδράσεις.Το θέμα της διακόσμησής της ήταν η μεγαλοπρεπής πομπή των Παναθηναίων, της σημαντικότερης γιορτής των Αθηναίων προς τιμήν της θεάς Αθηνάς, που γίνονταν μέσα στην καρδιά του καλοκαιριού, την 28η μέρα του Εκατομβαιώνος, στα τέλη του Ιουλίου δηλ. Ο λαός όδευε κύματα κύματα πίσω από το ιερό πλοίο, που είχε κρεμασμένο ιστίο του τον πέπλο της Αθηνάς, υφασμένο από τα κορίτσια της Αθήνας. Τον πέπλο αυτόν τον παρέδιδαν στους ιερείς της Θεάς.
Οι 92 μετόπες, που εναλλάσσονται με τα τρίγλυφα, είναι διακοσμημένες με ανάγλυφες παραστάσεις. Τα θέματα που απεικονίζουν προέρχονται από την ελληνική μυθολογία και αναπαριστούν μυθικές μάχες: στην ανατολική πλευρά παριστάνεται η Γιγαντομαχία, στη βόρεια ο Τρωικός πόλεμος, στη δυτική η Αμαζονομαχία και στη νότια η Κενταυρομαχία.
Τα αετώματα του ναού κοσμούνται με γλυπτές συνθέσεις εμπνευσμένες από τη ζωή της θεάς Αθηνάς. Στο ανατολικό εικονίζεται η γέννηση της θεάς από το κεφάλι του πατέρα της Δία με την παρουσία όλων των θεών του Ολύμπου και στο δυτικό η διαμάχη της Αθηνάς και του Ποσειδώνα για την κηδεμονία της πόλης των Αθηνών, με την παρουσία θεών, μυθικών βασιλέων και ηρώων της Αττικής. Η Αθηνά πρόσφερε το δέντρο της ελιάς και ο Ποσειδώνας έκανε να αναβλύσει θαλασσινό νερό από τον βράχο. Άνθρωποι και θεοί αποφάσισαν πως η Αθηνά είχε κάνει το καλύτερο δώρο και έτσι έγινε αυτή η προστάτιδα θεά της πόλης.
Το εσωτερικό του εκφράζει μία πρωτοποριακή αντίληψη, που συνδυάζει παλαιότερα και νέα στοιχεία: στο σηκό, όπου έμπαινε κανείς από τα ανατολικά, υπήρχε δίτονη δωρική κιονοστοιχία σε σχήμα Π και στο βάθος του ήταν τοποθετημένο το χρυσελεφάντινο άγαλμα της Αθηνάς Παρθένου, που παριστανόταν πάνοπλη, φέρνοντας με το δεξί της χέρι τη Νίκη στους Αθηναίους.
ΕΡΕΧΘΕΙΟ
Βρίσκεται στη βόρεια πλευρά του βράχου της Ακρόπολης. Οικοδομήθηκε μεταξύ των ετών 421-406 π.Χ., αντικαθιστώντας τον πρωιμότερο ναό, που βρισκόταν λίγο πιο νότια και ήταν αφιερωμένος στην Αθηνά Πολιάδα, το λεγόμενο ”Αρχαίο ναό”.
Έχει ιδιόρρυθμη μορφή εξαιτίας του εδάφους αλλά και γιατί έπρεπε να στεγάσει δυο θεότητες. Η Αθηνά Πολιάδα λατρευόταν στο ανατολικό τμήμα του κτηρίου ενώ στο δυτικό τμήμα, που βρισκόταν σε χαμηλότερο επίπεδο, λατρευόταν ο Ποσειδώνας-Ερεχθέας και υπήρχαν βωμοί του Ηφαίστου και του Βούτου, αδελφού του Ερεχθέα.Εδώ κατοικούσε, σύμφωνα με το μύθο, και ο οικουρός όφις, το ιερό φίδι της Αθηνάς.
Παράλληλα, στον ίδιο χώρο υπήρχαν και ορισμένα ιερά σημεία, που έπρεπε να προστατευθούν από το κτήριο, όπως ο τάφος του Κέκροπα και τα ίχνη που θύμιζαν την έριδα της Αθηνάς και του Ποσειδώνα για την κηδεμονία της πόλης.
Στο νότιο τοίχο του ναού δεσπόζει η πρόσταση των Καρυάτιδων. Αυτή είναι μικρή στοά σχήματος Π, όπου τη θέση των κιόνων καταλαμβάνουν έξι αγάλματα κορών, που στηρίζουν με το κεφάλι τους την οροφή της. Ονομάσθηκαν Καρυάτιδες μεταγενέστερα, επειδή σχετίσθηκαν με τις κοπέλες από τις Καρυές της Λακωνίας, που χόρευαν ένα χορό προς τιμήν της θεάς Αρτέμιδος. Φιλοτεχνήθηκαν από το γλύπτη Αλκαμένη ή, σύμφωνα με άλλους, από το γλύπτη Καλλίμαχο.
ΘΕΑΤΡΟ ΔΙΟΝΥΣΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΕΩΣ
Το θέατρο του Διονύσου είναι ο σημαντικότερος γνωστός υπαίθριος θεατρικός χώρος στην αρχαία Αθήνα και θεωρείται το πρώτο θέατρο του κόσμου. Αποτελούσε μέρος του ιερού του Ελευθερέως Διονύσου που βρισκόταν στις ΝΑ παρυφές της Ακρόπολης και υπήρξε ο βασικός τόπος παράστασης του αττικού δράματος, αφού φιλοξενούσε τα Μεγάλα ή εν Άστει Διονύσια, τη λαμπρότερη γιορτή προς τιμήν του θεού που γίνονταν κάθε χρόνο κατά τον μήνα Ελαφηβολιώνα, στα τέλη Μαρτίου με αρχές Απριλίου. Οι σωζόμενες τραγωδίες και κωμωδίες του 5ου και του 4ου π.Χ. αι. γράφτηκαν -τουλάχιστον οι περισσότερες- για να παιχτούν σε αυτόν τον χώρο.
ΑΣΚΛΗΠΙΕΙΟ
Το Ιερό του Ασκληπιού είναι το σημαντικότερο ιερό της Νότιας κλιτύος μετά το ιερό του Διονύσου. Ιδρύθηκε στην Αθήνα κατόπιν πρωτοβουλίας του Τηλέμαχου από τις Αχαρνές το 420/19 π.Χ. Για τους αρχαίους Έλληνες ο Ασκληπιός ήταν ο θεός της ιατρικής, οπότε τα Ασκληπιεία λειτουργούσαν ως θεραπευτήρια.
ΟΙ ΣΤΥΛΟΙ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΙΟΥ ΔΙΟΣ
Ο ναός του Ολυμπίου Διός ή Ολυμπιείο ή οι Στύλοι του Ολυμπίου Διός είναι ένας σημαντικός αρχαίος ναός στο κέντρο της Αθήνας. Παρότι η κατασκευή του ξεκίνησε τον 6ο αιώνα π.Χ., δεν ολοκληρώθηκε παρά επί του Ρωμαίου αυτοκράτορα Αδριανό τον 2ο αιώνα μ.Χ..
Ο ναός κατασκευάστηκε από πεντελικό μάρμαρο και είχε 96 μέτρα μήκος στις άκρες του και 40 μέτρα στην ανατολική και δυτική πρόσοψη. Είχε 104 κολώνες Κορινθιακού ρυθμού, η κάθε μία 17 μέτρα ύψος, 2.6 μέτρα διάμετρο και βάρος 364 τόνους περίπου.
Ένας θυελλώδης άνεμος έριξε μια κολόνα το 1852, η οποία βρίσκεται στο ίδιο ακριβώς σημείο.
Σ Τ Ο Μ Ο Υ Σ Ε Ι Ο
Το Mουσείο Ακρόπολης κτίστηκε για να στεγάσει κάθε αντικείμενο που έχει βρεθεί πάνω στον ιερό βράχο της Ακρόπολης και στους πρόποδές του. Θεμελιώθηκε το 2003 και άνοιξε για το κοινό στις 21 Ιουνίου 2009. Στις 20 Ιουνίου του 2009, πραγματοποιήθηκαν, μεγαλοπρεπώς, τα εγκαίνια του Μουσείου. Εκτίθενται περίπου 4.000 αντικείμενα σε ένα χώρο 14.000 τετραγωνικών μέτρων.
Σ Τ Η Β Ο Υ Λ Η
Τη Δευτέρα 21 Μαρτίου στις 6:00 το απόγευμα επισκεφθήκαμε τη Βουλή. Παρακολουθήσαμε ένα ενημερωτικό βίντεο για τη λειτουργία της και το πολίτευμά μας και μας έγινε ξενάγηση στην έκθεση που παρουσιάζεται στην αίθουσα Ελευθερίου Βενιζέλου. Τέλος παρακολουθήσαμε συνεδρίασή της για λίγα λεπτά από τα άνω δυτικά θεωρεία της Βουλής.
Την ημέρα της επιστροφής μας, Τρίτη 22 Μαρτίου, βρεθήκαμε στα παρακάτω μέρη:
Σ Τ Η Ν Α Ρ Α Χ Ω Β Α
ΣΤΟΥΣ ΔΕΛΦΟΥΣ
Στους πρόποδες του Παρνασσού, στο υποβλητικό φυσικό τοπίο που σχηματίζεται ανάμεσα σε δύο θεόρατους βράχους, τις Φαιδριάδες, βρίσκεται το πανελλήνιο ιερό των Δελφών και το πιο ξακουστό μαντείο της αρχαίας Ελλάδας. Οι Δελφοί ήταν ο ομφαλός της γης, όπου, σύμφωνα με τη μυθολογία, συναντήθηκαν οι δύο αετοί που έστειλε ο Δίας από τα άκρα του σύμπαντος για να βρει το κέντρο του κόσμου, και για πολλούς αιώνες αποτελούσαν το πνευματικό και θρησκευτικό κέντρο και το σύμβολο της ενότητας του αρχαίου ελληνισμού.
Η πόλη αναφέρεται από τους ομηρικούς χρόνους με την ονομασία Πυθώ.. Στην αρχή των ιστορικών χρόνων ήταν μία από τις πόλεις της αρχαίας Φωκίδας, αλλά σταδιακά ο ρόλος της πόλης ενισχύθηκε και εξελίχθηκε σε πανελλήνιο κέντρο και ιερή πόλη των αρχαίων Ελλήνων. Αποτέλεσε επίσης κέντρο της Δελφικής Αμφικτυονίας.
Σύμφωνα με την παράδοση, εδώ αρχικά υπήρχε ιερό αφιερωμένο στη γυναικεία θεότητα της Γης, και φύλακάς του ήταν ο φοβερός δράκοντας Πύθων. Ο Απόλλωνας σκότωσε τον Πύθωνα και το δικό του ιερό ιδρύθηκε από Κρήτες που έφθασαν στην Κίρρα, το επίνειο των Δελφών, με τη συνοδεία του θεού, μεταμορφωμένου σε δελφίνι.
Ο μύθος αυτός σχετικά με την κυριαρχία του Απόλλωνα επιβίωσε σε εορταστικές αναπαραστάσεις που γίνονταν στους Δελφούς, τα Σεπτήρια, τα Δελφίνια, τα Θαργήλεια, τα Θεοφάνεια, και βέβαια, τα περίφημα Πύθια, που τελούνταν για να θυμίζουν τη νίκη του θεού εναντίον του Πύθωνα και περιελάμβαναν μουσικούς διαγωνισμούς και γυμνικούς αγώνες.
Ο αρχαιολογικός χώρος των Δελφών
Ο Θησαυρός των Αθηναίων
Ο Ναός του Απόλλωνα
Το Θέατρο των Δελφών
ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΩΝ ΔΕΛΦΩΝ
Η σφίγγα των Ναξίων…
Οι μαρμάρινοι Κούροι…
Ο κίονας με τις χορεύτριες..
Ο Ηνίοχος…
Σ Τ Ο Γ Α Λ Α Ξ Ι Δ Ι
«Το αποδημείν εί αρίστη παιδεία.»
ΠΗΓΕΣ:Μανόλης Ανδρόνικος, Ακρόπολη,Ε.Α.2005
odysseus.culture.gr, Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού
https://el.wikipedia.org,Βικιπαίδεια